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People

Manuela Schwartz

Visiting Scholar (Jan 2020-Feb 2020)

Manuela Schwartz studied musicology, history, and German literature in Mainz, Berlin, and Paris, obtaining her PhD in 1995 with a dissertation on the influence of Richard Wagner on fin-de-siècle French opera writing. She worked as assistant at the Institut für Musikforschung (Stiftung Preußischer Kulturbesitz, Berlin) and was a DFG (German Research Foundation) Postdoctoral Fellow at the Folkwang Hochschule Essen. Between 1992 and 1999, she was a member of the interdisciplinary research group “La vie musicale sous Vichy” (CNRS Paris) and wrote several articles on music and politics. Since 1998, she has been professor of musicology at the University of Applied Sciences Magdeburg/Stendal. Her teaching duties on a course in music therapy gave rise to her current book project, which explores the history of musical experiments in medical contexts during the nineteenth and twentieth centuries.  

Projects

Strings in Curative Oscillation: Aleks Pontvik’s “Psychochord”

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Resonance between Laboratory and Clinic: The Gynecological Organ in St. Petersburg

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Selected Publications

Rathgeber, E., Heitler, C., & Schwartz, M. (Eds.). (2017). Conrad Ansorge (1862-1930): ein Pianist des Fin de siècle in Berlin und Wien. Wien: Böhlau.

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Schwartz, M. (2017). Therapieren durch Musikhören: der Patient als musikalischer Zuhörer. In Netzwerk "Hör-Wissen im Wandel" (Ed.), Wissensgeschichte des Hörens in der Moderne (pp. 207-232). Berlin: DeGruyter.

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Schwartz, M. (2016). "Unser letztes Bollwerk der Sympathie": Musik als Kulturarbeit, Kulturpolitik und Kulturpropaganda deutscher Außenpolitik im Zweiten Weltkrieg in Frankreich. In S. Mecking, & Y. Wasserloos (Eds.), Inklusion & Exklusion: …

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Fauser, A., & Schwartz, M. (Eds.). (1999). Von Wagner zum Wagnérisme: Musik, Literatur, Kunst, Politik. Leipzig: Leipziger Universitätsverlag.

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Events

Presentations, Talks, & Teaching Activities

Forschung in der Black Box. Methodologische Überlegungen zu wissenschaftlichen Studien über rechtsextreme Musik

Hochschule für Musik, Rostock

Le Wagnérisme en France. Zu einem Phänomen des deutsch-französischen Kulturtransfers

Schleswig-Holstein Musikfestival, Lübeck / Brahms-Institut, Lübeck

"Der hörende Patient" - Entwicklung und Verständnis rezeptiver Musikanwendung in medizinischer Praxis

Medizinhistorisches Museum Hamburg / Hochschule für Künste im Sozialen, Ottersberg

"Des airs que vous placerez" - Ein Lieder-buch der Psychiatrie im 19. Jahrhundert

Johannes Gutenberg-Universität, Mainz

Zwischen Kultur, Politik und Therapie. Die Konzerte im Gefangenenlager Amberg-Kümmersbruck

Kulturschloss Theuern, Kümmersbruck