People

Hansjakob Ziemer

Research Scholar, Head of Cooperation and Communication (Since 2008)

Dr.

Hansjakob Ziemer received his PhD in Modern History from the Humboldt University in 2007. In his thesis he dealt with the cultural history of concert life in the beginning of the twentieth century in Frankfurt am Main in order to show the concert hall as a site where society came to terms with the cultural and social consequences of Modernity. He is also working on the history of emotions, of concert hall architecture, and of musicology. His next project will address the history of journalistic knowledge in the nineteenth and twentieth centuries. At the moment is involved in two editing projects: for OUP he coedits with Christian Thorau a handbook on the history of music listening in the nineteenth and twentieth centuries (to be published in 2017), and with Daniel Morat he coedits a handbook Sound: Geschichte, Begriffe, Ansätze (Metzler, to be published in 2018).

Projects

Betwixt and Between: Sound in the Humanities and Sciences

MORE

Observing the Listener: Journalists and the Construction of Typologies in the Concert Hall

MORE

Translating Everyday Experience into Social Knowledge: Central European Feuilleton Culture around 1900

MORE

Rationalizing Listening: Musicology, Emotions, and the Concert Hall, 1900-1930

MORE

Selected Publications

Ziemer, H. (2017). Opferstiere und Barbaren im Konzert: zu einer historischen Anthropologie des Musikhörens der 1920er Jahre. In K. Aringer, F. K. Praßl, P. Revers, & C. Utz (Eds.), Geschichte und Gegenwart des musikalischen Hörens: Diskurse - Geschichte(n) - Poetiken (pp. 257-274). Freiburg i.Br.: Rombach Verlag.

Read

Ziemer, H. (2017). Konzerthörer unter Beobachtung: Skizze für eine Geschichte journalistischer Hörertypologien zwischen 1870 und 1940. In Netzwerk "Hör-Wissen im Wandel" (Ed.), Wissensgeschichte des Hörens in der Moderne (pp. 183-206). Berlin: De Gruyter. doi:10.1515/9783110523720-008.

Read

Ziemer, H. (2015). Der Mengelbergskandal: Kommunikation, Emotion und Konflikt im Konzertsaal vor dem Ersten Weltkrieg. In S. O. Müller, J. Osterhammel, & M. Rempe (Eds.), Kommunikation im Musikleben: Harmonien und Dissonanzen im 20. Jahrhundert (pp. 139-153). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Read

Morat, D., Tkaczyk, V., & Ziemer, H. (2017). Einleitung. In Netzwerk "Hör-Wissen im Wandel" (Ed.), Wissensgeschichte des Hörens in der Moderne (pp. 1-19). Berlin: De Gruyter. doi:10.1515/9783110523720-001.

Read

Ziemer, H. (2014). Der ethnologische Blick: Paul Bekker und das Feuilleton zu Beginn des 20. Jahrhunderts. In Kommunikationsräume des Europäischen - Jüdische Wissenskulturen jenseits des Nationalen (pp. 113-129). Leipzig: Leipziger Universitätsverlag.

Read

Ziemer, H. (2014). Listening on the home front: music and the production of social meaning in German concert halls during World War I. In D. Morat (Ed.), Sounds of modern history: auditory cultures in 19th- and 20th-century Europe (pp. 201-224). New York [u.a.]: Berghahn.

Read

Ziemer, H. (2013). [Entry] 'Palestine Orchestra'. In D. Diner (Ed.), Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur. Bd. 4 (pp. 482-487). Stuttgart: Metzler.

Read

Ziemer, H. (2013). Klang der Gesellschaft: zur Soziologisierung des Klangs im Konzert, 1900-1933. In A. Volmar, & J. Schröter (Eds.), Auditive Medienkulturen: Techniken des Hörens und Praktiken der Klanggestaltung (pp. 145-163). Bielefeld: transcript-Verlag.

Read

Ziemer, H. (2008). Die Moderne hören: das Konzert als urbanes Forum, 1890-1940. Frankfurt am Main [u.a.]: Campus.

Read

Events

Workshop

Observing the Everyday: Journalistic Practices and Knowledge Production in the Modern Era

MORE

Presentations, Talks, & Teaching Activities

Ideas in Print: Journalistic Forms in Intellectual History, Workshop, HU Berlin

The World in the Feuilleton: Leopold Katscher and Observing the Social around 1900

(Zu-)Hören, Interdisziplinäre Tagung, Orff-Zentrum München

Hörerbeobachtung in der Krise: Zur Wissensgeschichte von Hörertypen am Ende der Weimarer Republik

Workshop “Observing the Everyday,” organized by the MPIWG in cooperation with the GHI, Washington D.C.

“How We Became Journalists”: Journalistic Observation and the Formation of Identity in the Deutsche-Presse-Survey of 1929

Program
Klang als Geschichtsmedium, Symposium, Hanse-Wissenschaftskolleg Institute for Advanced Study, Delmenhorst

Hörerbeobachtung: Zur Wissenskonstruktion in journalistischen Hörertypologien um 1900

Orte und Räume der Musik, Workshop, Mainz

Exkurs Architekturgeschichte und –soziologie

Centre Marc Bloch, Berlin

Hörerbeobachtung. Journalisten im Konzertsaal, 1870–1940

Impulsreferat, Centre Marc Bloch, Berlin

Raum für alle? Das Festhallenprojekt in Frankfurt am Main, 1909–1912

Dreams of Germany: Music and (Trans)national Imaginaries in the Modern Era, Conference, German Historical Institute, London

Audience as Nation? Constructing Society in German Concert Halls at the Beginning oft he 20th Century

Forschungscolloquium am Lehrstuhl für Geschichte des 20. Jahrhunderts (Prof. Mergel), HU Berlin)

Reporter als Proto-Wissenschaftler? Feuilletons und soziales Wissen, 1890-1930