Stipendien & Stellenangebote

Research Workshop: Chinese Local Gazetteers (Senior Researchers)

Einsendeschluss
28. Februar 2017
Abteilung / Forschungsgruppe
Department III
Anfragen

For questions please contact Dr. Qun Che (qche@mpiwg-berlin.mpg.de), Digital Project Manager in Department III “Artefacts, Action, and Knowledge” at the MPIWG.

Adresse

Max Planck Institute for the History of Science

Boltzmannstraße 22

14195 Berlin

Call for Applications: Research Workshop: Chinese Local Gazetteers

The Max Planck Institute for the History of Science (MPIWG), Berlin (Department III, Artefacts, Action, and Knowledge, Director: Prof Dagmar Schäfer) invites applications for a

Research Workshop: Chinese Local Gazetteers, July 1st to 31st, 2017

for up to six participants. Successful candidates will be invited to work collaboratively at the MPIWG from July 1st to 31st, 2017.

Applications are welcome from senior researchers with research proposals inquiring into the issue of standards and norms: in editing and compilation, categories of presentation or terminological use.

We invite comprehensive and comparative research regarding the ways in which localities name things across territory and periods; as well as how the representational formats: texts, objects, genres, and terms in local gazetteers were recorded, clustered or decentralized, generally presented or regionally specified. We want to raise these questions by querying the local gazetteers as local genre and by exploiting the new possibilities that Digital Humanities offer for large text corpora such as the Chinese Local Gazetteers.

This workshop invites senior scholars to work collaboratively to investigate the methodology of treating the whole genre of Chinese Local Gazetteers as a database. We will ask, what can our digital tools bring to the study of knowledge terminology in local gazetteers? By quickly extracting and expediently analyzing data from local gazetteers across regions, it is possible to deal with large amounts of data and to look into the materials’ terminology variations in a continuous and complete way. Preference will be given to topics relevant to the histories of science, technology, and medicine and dealing with issues of local materiality, knowledge terminology, and how they are entangled with local societies and social networks. An introduction to the available digital tools developed within the framework of the Local Gazetteers Project of Dept. III as well as exemplary projects from the past workshops can be found at:

https://www.mpiwg-berlin.mpg.de/en/research/projects/departmentSchaefer_SPC_MS_LocalMonographs.

Applicants must have obtained their PhD before July 2015. Applications should contain a cover letter, CV, and project outline (no more than 1000 words), all in one PDF file, to localgazetteers@mpiwg-berlin.mpg.de.

Please note that a special workshop for Predoctoral Students will be announced separately.

Successful candidates will receive a scholarship commensurate to rank and reimbursement for return travel expenses from the participant’s home institution.

Deadline for submission: 28 February 2017

Please note that only successful candidates will be notified.

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Mitarbeiter/in in der Institutsverwaltung für die Personalsachbearbeitung

Einsendeschluss
28. Februar 2017
Anfragen

Für Fragen wenden Sie sich bitte per E-Mail an Frau Paaß (paass@mpiwg-berlin.mpg.de – nur für Auskünfte, Bewerbungseingänge per E-Mail werden nicht berücksichtigt).

Adresse

Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte

Boltzmannstraße 22

14195 Berlin

Das Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte

sucht zum nächstmöglichen Zeitpunkt und befristet für die Dauer von 2 Jahren in Teilzeit (50%) eine/n

 

Mitarbeiter/in in der Institutsverwaltung für die Personalsachbearbeitung.

 

Ihre Aufgaben:

Die komplette Personalsachbearbeitung für die als studentische Hilfskräfte Beschäftigten des Instituts (derzeit rund 90) einschließlich Einstellungsverfahren, Änderungsdienst, Verlängerungen, Beendigung von Anstellungsverhältnissen, laufender Entgeltabrechnung, Betreuung des Meldewesens, Eingaben in das unter SAP laufende Personalverwaltungssystem und Stammdatenpflege sowie Auskunftserteilung und Abwesenheitsverwaltung.

 

Voraussetzungen:

Abgeschlossene kaufmännische Ausbildung mit Schwerpunkt Personal, mehrjährige Berufserfahrung im Bereich Personalsachbearbeitung, Sicherheit im Umgang mit Textverarbeitungs-, Datenbank- und Kommunikationssystemen, sorgfältige Arbeitsweise.

Sehr gute schriftliche und mündliche Deutsch- und Englisch-Kenntnisse, Organisationsgeschick, Belastbarkeit und eine aufgeschlossene und freundliche Grundhaltung im Umgang mit internationalen Gästen und Mitarbeiter/innen.

Berufserfahrungen im akademischen Bereich oder in anderen international orientierten Einrichtungen sind für diese Position von großem Vorteil.

 

Wir bieten:

Wir bieten Ihnen ein abwechslungsreiches und interessantes Aufgabengebiet in einem erfahrenen Team und einen modernen Arbeitsplatz in einem weltweit führenden Forschungsinstitut. Das Institut liegt im ruhigen und grünen Berlin Dahlem in unmittelbarer Nähe zur Freien Universität Berlin und ist mit öffentlichen Verkehrsmitteln gut erreichbar. Die Vergütung erfolgt abhängig von Qualifikation und Erfahrung nach dem TVöD (Bund). Die Sozialleistungen entsprechen denen des öffentlichen Dienstes.

 

Die Max-Planck-Gesellschaft ist bemüht, mehr schwerbehinderte Menschen zu beschäftigen. Bewerbungen Schwerbehinderter sind ausdrücklich erwünscht.

 

Aussagefähige schriftliche Bewerbungen mit Lebenslauf und Zeugniskopien sind in elektronischer Form als 1 PDF-Dokument

 

bis zum 28. Februar 2017 (23:59 CET)

 

über das folgende Bewerberportal einzureichen:

https://s-lotus.gwdg.de/mpg/mbwg/personalsachbearbeitung_2017.nsf/application

Es werden nur elektronische Bewerbungen über das genannte Portal akzeptiert.

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Buchhalter / in

Einsendeschluss
1. März 2017
Anfragen

Fragen zur Bewerbung richten Sie bitte an Herrn Edward Kreß (ekress@mpiwg-berlin.mpg.de) oder an Frau Claudia Paaß (paass@mpiwg-berlin.mpg.de).

Adresse

Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte

Boltzmannstraße 22

14195 Berlin.

Das Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte

sucht zum nächstmöglichen Zeitpunkt eine/n

Buchhalter/in (32 Wochenstunden).

Ihre Aufgaben:

Sie gehören zum Team des Arbeitsbereichs Buchhaltung/Finanzen in der Institutsverwaltung und übernehmen die sachliche und rechnerische Prüfung und Buchung von Eingangsrechnungen, die nicht über die Einkaufsabteilung kontiert werden, sowie die SAP-Erfassung aller aus anderen Bereichen vorkontierten Belege (aus Einkauf, Reisestelle und Bibliothek). Sie sind verantwortlich für die Kontierung und Buchung der laufenden Bank-Aktivitäten (alle Zahlungseingänge und Zahlungsausgänge), die Eingabe des Kassenbuches und die Bank- und Abstimmungsbuchungen mit der Zentralkasse der Max-Planck-Gesellschaft sowie den laufenden Zahlungsverkehr. Sie sind verantwortlich für die Pflege von Kreditoren-Stammdaten, die Anlage und Pflege der Anlagenstammdaten der Anlagenbuchhaltung, die Überwachung des in SAP geführten Anlagevermögens, die laufenden Inventurarbeiten und die mit den jeweiligen Aufgaben verbundene Korrespondenz auf Deutsch und Englisch.

Ihre Qualifikation:

Sie verfügen über einen betriebswirtschaftlichen Fachhochschul-/ Berufsakademie-Abschluss oder eine erfolgreich absolvierte kaufmännische Ausbildung sowie über mehrjährige Berufserfahrung im Bereich Rechnungswesen und Buchhaltung. Sie verfügen über Kenntnisse des kaufmännischen Rechnungswesens, des öffentlichen Haushaltsrechts, die Grundsätze des Umsatzsteuerrechts, darüber hinaus über sichere schriftliche und mündliche Englischkenntnisse sowie über Anwenderkenntnisse in SAP/R3.

Wir bieten:

einen Arbeitsplatz am Campus der Freien Universität in Berlin Dahlem, der mit öffentlichen Verkehrsmitteln gut erreichbar ist, sowie eine Vergütung nach dem TVöD. Die Max-Planck-Gesellschaft ist bemüht, mehr schwerbehinderte Menschen zu beschäftigen. Bewerbungen Schwerbehinderter sind ausdrücklich erwünscht.

Ihre Bewerbung: Ihre aussagefähige schriftliche Bewerbung mit Lebenslauf und Zeugniskopien reichen Sie bitte auf elektronischem Wege, in 1 PDF-Dokument zusammengefasst,

bis zum 01. März 2017

über das folgende Bewerberportal ein:

https://s-lotus.gwdg.de/mpg/mbwg/buchhalter_2017.nsf/application

Bewerbungen werden nur auf elektronischem Wege über das Bewerberportal akzeptiert.

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IT Architect (Dept. III)

Einsendeschluss
25. März 2017
Andere Abteilung / Forschungsgruppe
Department III
Anfragen

For questions about this position, please contact Dr. Qun CHE (qche@mpiwg-berlin.mpg.de). For technical questions regarding the application portal, for administrative questions concerning the position and the Institute, please first contact the Department secretary (schaeferoffice@mpiwg-berlin.mpg.de).

Adresse

Max-Planck-Institute for the History of Science, Boltzmannstr. 22, D-14195 Berlin, Germany

The Max Planck Institute for the History of Science (MPIWG), Berlin (Dept. III, Artefacts, Action, Knowledge, Director: Prof. Dagmar Schäfer), seeks an outstanding professional for the position of

IT Architect (full time, up to TVöD E14). The position will be for two years.

Starting date: as soon as possible, but no later than June 1, 2017

 

The successful candidate will work as the IT Architect for a digital infrastructure project with East Asian language sources that will allow academic work on variously copyrighted, free and protected digitized historical sources (especially the searchable full texts) and their integration into one working environment. This project is an international collaboration between public research institutions in Europe, Asia, and the US and involves historians, librarians, and IT technicians.

 

We are looking for an IT specialist with strong skills and rich experience in designing loosely coupled software architecture with components that run in different locations and communicate through encrypted APIs. The successful candidate will be responsible for designing and prototyping the digital infrastructure with IT specialists from partnered institutions. The working environment will include third party tools for tagging, text analyses, and text mining, visualization, mapping, etc.

 

Skills and requirement:

  • Knowledge and experience in loosely coupled software architecture design that involves APIs, secure data transfer, and authentication
  • Familiar with existing system architectures of large cross-institutional / international projects for hosting research data and for providing analytical tools (e.g., DARIAH, CLARIN, Voyant, TextGrid)
  • Familiar with open standards and their implementations
  • Strong skills in designing, prototyping, and implementing full software package
  • Strong skills in compiling and maintaining technical documentations and creating charts, such as system architecture and workflow charts
  • Good communication skills with both developers and non-developers
  • Capable of working independently and proactively
  • Proficiency in English writing and speaking

 

 

Additional qualifications (optional):

  • Experience in digital humanities or humanities-tailored projects
  • Experience of working in institutional / international collaboration project in Europe or the US
  • Reading and speaking of German
  • Reading and speaking of East Asian languages

 

 

Further specifications are available upon request. Please contact Dr. Qun CHE (qche@mpiwg-berlin.mpg.de).

Applications are welcome from PhD as well as ABD (all but dissertation) in computer science or related disciplines.

Interested candidates are requested to submit their applications online using the following link:

https://s-lotus.gwdg.de/mpg/mbwg/dep3_itarch_2017.nsf/application

 

Your application should contain – to be uploaded as one PDF document: cover letter, resume/CV, which should include a portfolio of selected works to demonstrate the candidate’s ability of designing, prototyping, and documenting software architecture, publication list, and names and email contact of three referees.

 

The submission deadline will be March 25th, 2017 (23:59 CET). Successful applicants will be contacted within two weeks after the deadline. The job interview is scheduled in mid-April, 2017. Please note that only successful candidates will be notified.

For questions about this position, please contact Dr. Qun CHE (qche@mpiwg-berlin.mpg.de). For technical questions regarding the application portal, for administrative questions concerning the position and the Institute, please first contact the Department secretary (schaeferoffice@mpiwg-berlin.mpg.de).

Candidates of all nationalities are encouraged to apply; applications from women are especially welcome. The Max Planck Society is committed to employing handicapped individuals and encourages them to apply.

Max-Planck-Institute for the History of Science, Boltzmannstr. 22, D-14195 Berlin, Germany

Top

Project Manager (Dept. III)

Einsendeschluss
25. März 2017
Andere Abteilung / Forschungsgruppe
Department III
Anfragen

For questions about this position, please contact Qun CHE (qche@mpiwg-berlin.mpg.de). For technical questions regarding the application portal, for administrative questions concerning the position and the Institute, please first contact the Department secretary (schaeferoffice@mpiwg-berlin.mpg.de).

Adresse

Max-Planck-Institute for the History of Science, Boltzmannstr. 22, D-14195 Berlin, Germany

The Max Planck Institute for the History of Science (MPIWG), Berlin (Dept. III, Artefacts, Action, and Knowledge, Director: Prof. Dagmar Schäfer), seeks an outstanding professional for the position of

Project Manager (full time, up to TVöD E14). The position will be for two years.

Starting date: as soon as possible, but no later than June 1, 2017

 

The successful candidate will work as the project manager for a digital infrastructure project that aims at integrating large quantity of East Asian language digitized historical sources. This project is an international collaboration between public research institutions in Europe, Asia, and the US and involves historians, librarians, and IT technicians. The project manager will be responsible for the preparation of grant proposals and will be managing the funded project. Candidates should have strong skill and experience in Digital Humanities projects and international funding schemes. S/he should have good communication and managing skills in order to work with collaborators in different locations and with different expertise.

 

 

Skills and requirement:

  • Superior organizational skills and the ability to manage cross-institutional and transnational projects
  • Experience in preparing European and international grants in the field of Digital Humanities
  • Skills in using software applications relevant to project management, planning, and proposal writing for EU and international grant schemes
  • Proficiency in online social media
  • Ability to work both independently and in a team environment
  • Ability to work proactively
  • Experience in working in academic projects
  • Superior writing and speaking of English

 

Additional qualifications (optional):

  • Reading and speaking of German
  • Reading and speaking of East Asian languages
  • Background of historical research
  • Understanding of library and information technology

 

Interested candidates are requested to submit their applications online using the following link:

https://s-lotus.gwdg.de/mpg/mbwg/dep3_projman_2017.nsf/application

 

Your application should contain – to be uploaded as one PDF document: cover letter, resume/CV, which should include a portfolio of selected works to demonstrate the candidate’s ability in preparing grant proposals, publication list, and names and email contact of three referees.

                                                       

The submission deadline will be March 25th, 2017 (23:59 CET). Successful applicants will be contacted within two weeks after the deadline. The job interview is scheduled in mid-April, 2017. Please note that only successful candidates will be notified.

For questions about this position, please contact Qun CHE (qche@mpiwg-berlin.mpg.de). For technical questions regarding the application portal, for administrative questions concerning the position and the Institute, please first contact the Department secretary (schaeferoffice@mpiwg-berlin.mpg.de).

Candidates of all nationalities are encouraged to apply; applications from women are especially welcome. The Max Planck Society is committed to employing handicapped individuals and encourages them to apply.

Max-Planck-Institute for the History of Science, Boltzmannstr. 22, D-14195 Berlin, Germany

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Zu Stipendien und Stellenangeboten am MPIWG

Stellenangebote und Stipendien werden in der Wochenzeitung Die Zeit, dem H-Net Job Guide und auf dieser Website veröffentlicht.

Initiativbewerbungen

In Zusammenhang mit laufenden Forschungsprojekten wird eine kleine Anzahl von Gastforscherinnen und Gastforschern zu Aufenthalten am MPIWG von einigen Wochen bis hin zu einigen Monaten eingeladen. Mehr dazu lesen